Centrum pomocy miniSIIS

Tematy pomocy

Uzupełnianie danych

Funkcja Asystenta

Funkcjonalność ta została udostępniona dla pól związanych z lokalizacją t.j. Województwo, Powiat, Gmina, Miejscowość, Ulica itp. Działa zarówno w obrębie arkuszy, jak i w formularzu podmiotu.
Pola z funkcją Asystenta po prawej stronie posiadają klawisz Klawisz Funkcji Asystenta, którego naciśnięcie przywołuje okno dialogowe umożliwiające wyszukanie danych. W arkuszach klawisz pojawia się dopiero po wejściu do edycji w komórce z podpiętym Asystentem.

Okno dialogowe Asystenta uzupełniania zawiera:

  • pole służące do wpisania wyszukiwanej frazy,
  • obszar, w którym pojawia się lista wyników,
  • podmenu, do zmiany pola, po którym następuje wyszukiwanie.

W przypadku uruchomienia Asystenta dla pola Miejscowość, wpisania szukanej frazy oraz wybrania jednej pozycji z listy podpowiedzi, do arkusza zostaną wprowadzone wszystkie dane lokalizacyjne (od pola Województwo do pola Kod SIMC) w obrębie danego wiersza.

Funkcja Asystenta podczepiona pod pola Ulica i Kod ULIC obejmuje swoim zakresem tylko te 2 pola. Wyszukanie i wybranie wartości dla jednego z nich, spowoduje uzupełnienie drugiego.

Jeśli użytkownik, z poziomu asystenta, chciałby zmienić wyszukiwanie względem innego pola, to może dokonać tego poprzez użycie listy rozwijanej znajdującej się na górze okna dialogowego. Zmiana możne dotyczyć jedynie pola znajdującego się w obrębie działania wywołanego Asystenta. Na przykład: Asystenta wywołanego dla pola Ulica można przełączyć na wyszukiwanie kodu ULIC, ale nie można przełączyć na wyszukiwanie miejscowości.

Auto-uzupełnianie

Automatyczne uzupełnianie dotyczy:

  • danych lokalizacyjnych (od pola Województwo do pola Kod SIMC oraz pól Ulica i Kod ULIC),
  • wartości słownikowych.

W przypadku dużej ilości niekompletnych danych lokalizacyjnych lub słownikowych korzystanie z Asystenta i ręczne uzupełnianie arkuszy może być bardzo czasochłonne, wtedy warto skorzystać z funkcji automatycznego uzupełniania. Służy do tego opcja Uzupełnianie danych znajdująca się w menu Dane.

Automatyczne uzupełnianie danych działa tylko wtedy, gdy występuje jednoznaczność dopasowania.

Zasady uzupełniania danych lokalizacyjnych:

  • jeśli wypełniono część pól z zakresu danych lokalizacyjnych i jednoznacznie wskazują one rekord w bazie TERYT, to niewypełnione pola z zakresu danych lokalizacyjnych zostaną uzupełnione, np. jeśli wypełniono wszystkie pola od Województwa do Kod SIMC, oprócz pola Miejscowość, to pominięte pole zostanie uzupełnione;
  • jeśli wypełniona część pól z zakresu danych lokalizacyjnych wskazuje na kilka rekordów w bazie, to niewypełnione dane z zakresu danych lokalizacyjnych nie zostaną uzupełnione.
Zasady uzupełniania wartości słownikowych:
  • jeśli pole wypełniono wartością, która stanowi początek ciągu znaków wartości słownikowej (brak wrażliwości na wielkość znaków) i jednoznacznie wskazuje na wartość słownikową, to po uruchomieniu Uzupełniania danych wartość zostanie przekształcona na wartość akceptowaną przez program (wartość słownikową), np. jeśli w pola typu Tak/Nie wpisano wartość t albo ta, to automatyczne uzupełnianie przekształci wartość na Tak;
  • jeśli pole wypełniono wartością, która nie stanowi początku ciągu znaków wartości słownikowej lub nie wskazuje jednoznacznie na wartość słownikową, to wartość ta nie zostanie poprawiona, np. jeśli w polu słownikowym Typ obiektu w arkuszu Węzły własne wstawiono wartość budynek, to nie zostanie ona uzupełniona, bo nie można jednoznacznie określić, czy użytkownikowi chodzi o budynek biurowy, o budynek przemysłowy czy może o inny budynek ze słownika.

Pola zmienione w trakcie automatycznego uzupełniania oznaczone są specjalnym kolorem.